Załącznik nr 1 do Uchwały nr18 /2013 Rady Pedagogicznej Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana z Ludziska w Ludzisku
z dnia 27 września 2013 r. w sprawie zmian w statucie szkoły
PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. JANA Z LUDZISKA W LUDZISKU
(uchwalony w porozumieniu z Radą Rodziców Szkoły Podstawowej w Ludzisku w dniu 27 września 2013 roku)
I.PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U. Nr 61, poz. 624 z późn. zmianami)
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJz dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r.)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
II.POWINNOŚCI WYCHOWAWCZE SZKOŁY
1) Tworzenie w szkole środowiska dla wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym,duchowym),
1.kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Kształtowanie umiejetności współpracy w grupie
2 wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów.
3edukacja zdrowotna, której celem jest kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
4kształtowanie u uczniów postawy sprzyjającej ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: szacunku dla dobra wspólnego, uczciwość,wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze,
5kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych
kultur i tradycji. zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.
6 wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym,(samowychowanie)
6.przygotowane dziecka do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą.
7.Kształtowanie u dziecka umiejętności odróżniania dobra od zła,
8.Kształtowanie świadomości przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej ,Małej ojczyzny , wspólnoty narodowej,wspólnoty europejskiej)
9.Kształtowanie u uczniów konieczności dbania o przyrodę.
10.Podniesienie autorytetu rodziny, pomoc rodzinie w wychowaniu.
2.Stwarzać przyjazną atmosferę i pomagać dziecku w dobrym funkcjonowaniu w społeczności szkolnej.
a) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie.
b) uczenie właściwych postaw.
-
rozwiązywanie problemów i sytuacji konfliktowych
-
pomoc psychologiczno – pedagogiczna uczniowi oraz rodzinie
III ZADANIA I TREŚCI WYCHOWAWCZE
Oddział Przedszkolny
Obszar wychowawczy |
Zadania i treści szkoły |
Sposoby realizacji |
Osiągnięcia – oczekiwane efekty Uczeń: |
---|---|---|---|
Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. |
1.Wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną. 2. Kształtowanie szacunku dla własnej miejscowości, 3.Kształtowanie szacunku dla własnego państwa 4. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w uroczystościach szkolnych 5. Poznawanie historii szkoły
|
1. Organizowanie i udział w uroczystościachszkolnych, obchodach świąt państwowych i rocznic. 2. Opieka nad miejscami pamięci narodowej. 3. Poznawanie sylwetki patrona szkoły – Jana z Ludziska 4 . Poznanie przez dzieci godła, hymnu państwowego oraz symboli narodowych, 5.Poznawanie podstawowych praw i obowiązków |
wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie pracują, czym się zajmują; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa. zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa; nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej; wie, jak należy się zachować na uroczystościach wie kto jest patronem szkoły wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa. |
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; |
Porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. |
Przestrzeganie form grzecznościowych |
grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych; próbuje przewidywać i zrozumieć skutki swoich zachowań; wie i rozumie że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych; umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje. |
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. |
Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku. |
Poznawanie i przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia Utrzymywanie porządku wokół siebie Korzystanie z urządzeń sanitarnych na terenie szkoły i w innych miejscach użyteczności publicznej.
|
umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby; właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie; samodzielnie korzysta z toalety; samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba utrzymuje porządek w swoim otoczeniu. |
Wychowanie zdrowotne |
Wdrażanie dzieci do dbania o własne zdrowie |
Poznawanie zasad zdrowego trybu życia |
dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia; dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, |
Wychowanie przez sztukę |
Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych |
Udział w szkolnych uroczystościach i przedstwieniach,wycieczkach |
wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie; |
Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. |
Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym, prawach i potrzebach zwierząt |
„Jeżyk”- poznawanie zasad ochrony i pomocy zwierzętom |
wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę. |
I Etap edukacyjny klasy I-III
Obszar wychowawczy |
Zadania i treści szkoły |
Sposoby realizacji |
Osiągnięcia – oczekiwane efekty Uczeń: |
---|---|---|---|
Wychowanie obywatelskie |
1. Poznawanie zasad bycia uczniem. 2. Poznawanie zasad bycia dobrym kolegą. 3. Kształtowanie szacunku dla drugiego człowieka.
|
1. Poznawanie praw i obowiązków ucznia. Pełnienie określonych ról w klasie. 2. Tworzenie zasad bycia dobrym kolegą. Odgrywanie scenek dramowych. 3.Poznawanie zasad dobrego zachowania |
zna prawa ucznia i jego obowiązki (w tym zasady bycia dobrym kolegą), respektuje je; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy; wie, jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników (formy grzecznościowe); rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami w miejscu zamieszkania; jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku; odróżnia dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym; nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym; wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im.
|
Wychowanie rodzinne |
1. Poznawanie zasad życia w rodzinie, identyfikowanie się z rodziną i jej tradycjami, tworzenie życzliwych więzi rodzinnych, podejmowanie i wypełnianie obowiązków domowych. |
1. Uczestniczenie w uroczystościach rodzinnych. Tworzenie prac plastycznych. |
wie, co wynika z przynależności do rodziny, jakie są relacje między najbliższymi, wywiązuje się z powinności wobec nich; identyfikuje się ze swoją rodziną i jej tradycjami; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia; rozumie, co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny, i wie, że trzeba do niej dostosować swe oczekiwania; |
Wychowanie patriotyczne |
1. Nabywanie wiedzy o kraju ojczystym. |
1. Uczestniczenie w uroczystościach szkolnych. Wykonanie flagi państwowej. Śpiewanie hymnu narodowego. |
wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej. kulturalnie zachowuje się na w trakcie śpiewania hymnu narodowego. |
Wychowanie regionalne |
1. Poznawanie swojej miejscowości i regionu. |
1. Uczestniczenie w wycieczkach. Zapraszanie i rozmowy z osobami zasłużonymi dla miejscowości. Wykonanie mapy mentalnej ,,Moja mała Ojczyzna”. Udział w wydarzeniach lokalnych. Reprezentowanie szkoły, miejscowości, regionu. Współpraca z Domem Pomocy Społecznej. |
zna najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty, tradycje; wie, w jakim regionie mieszka; uczestniczy w wydarzeniach orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata; |
Wychowanie etyczne |
1. Wychowanie w duchu takich wartości jak: skromność, jedność, tolerancja. 2. Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego 3.Rozwijanie umiejętności poszanowanie mienia 4.kształtowanie postaw tolerancji wobec ludzi o innych poglądach i zasadach. |
1. Organizowanie pomocy koleżeńskiej. Opowiadanie historyjek obrazkowych. Oglądanie filmu edukacyjnego. 2.Przestrzeganie zasad poszanowania mienia. 3.Utrwalanie poczucie tolerancji wobec ludzi o odmiennych poglądach i zasadach postępowania. |
wie, że ludzie żyją w różnych warunkach i dlatego nie należy chwalić się bogactwem ani nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach. wie, że nie wolno zabierać cudzej własności bez pozwolenia, pamięta o oddawaniu pożyczonych rzeczy i nie niszczy ich; nie niszczy otoczenia; wie, że należy naprawić wyrządzoną szkodę;rozumie, że ludzie mają równe prawa, niezależnie od tego, gdzie się urodzili, jak wyglądają, jaką religię wyznają, jaki mają status materialny;
|
Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej. |
1. Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko, w którym żyjemy. |
1. Uczestniczenie w konkursach przyrodniczych i akcjach na rzecz środowiska ,,Sprzątanie Świata”, ,,Dzień Ziemi”. Założenie i prowadzenie ,,ptasiej stołówki”. Zbieranie surowców wtórnych. |
zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów, wyrzucanie odpadów i spalanie śmieci itp.; chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato, podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo); wie, że należy segregować śmieci; rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych; |
Wychowanie estetyczne i zdrowotne |
1.Zasady higieny osobistej i otoczenia 2.Utrzymywanie porządku wokół siebie
|
Zagospodarowanie miejsc na materiały i przybory do pracy. Dekorowanie klasy. Korzystanie z urządzeń sanitarnych na terenie szkoły i w innych miejscach użyteczności publicznej. Uczestniczenie w konkursach np. ,,Czyste ręce”, ,,Dbaj o zęby”, ,,Proste plecy”. Współpraca z pielęgniarką. Bezpieczne korzystanie z urządzeń. |
utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni i w ogrodzie), sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku,
|
II Etap edukacyjny klasy IV-VI
VII.EWALUACJA
1.Szkolny Program Wychowawczy (SPW) jest poddawany ewaluacji raz w roku szkolnym.
2.Wnioski o jego modyfikację składać mogą:dyrektor, nauczyciele, rodzice oraz uczniowie.