Załącznik nr 2 do Uchwały nr 18 /2013 Rady Pedagogicznej Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana z Ludziska w Ludzisku
z dnia 27 września 2013 r. w sprawie zmian w statucie szkoły
PROGRAM PROFILAKTYKI SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM JANA Z LUDZISKA W LUDZISKU
(uchwalony w porozumieniu z Radą Rodziców Szkoły Podstawowej w Ludzisku w dniu 27 września 2013 roku)
I.PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U. Nr 61, poz. 624 z późn. zmianami)
Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJz dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r.)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
II.WSTĘP
Szkolny program profilaktyki adresowany jest do uczniów, wszystkich nauczycieli i rodziców. Ma pomóc w aktywnym współdziałaniu nauczycieli i rodziców na rzecz rozwoju ucznia, troski o jego zdrowie, bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, oraz przeciwdziałaniu wielu zagrożeniom życia codziennego.
III.CELE PROGRAMU
1.Kształtowanie umiejętności dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
2.Kształtowanie umiejętności rozpoznawania zagrożeń wobec siebie i innych.
3.Kształtowanie umiejętności unikania zagrożeń;wyrabianieczujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego.
4.Kształtowanie umiejętności postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia swojego i innych.
5.Budowanie zaufania wobec osób i instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny.
IV.OCZEKIWANE EFEKTY
1. Bezpośrednie
dziecko:
a) ma poczucie bezpieczeństwa
b)jest świadome swoich praw
c)potrafi rozpoznać i zdefiniować zagrożenia
d) wie do kogo może zwrócić się o pomoc
e) rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio na nie reaguje
2. Odroczone w czasie
dziecko:
potrafi prowadzić zdrowy tryb życia
potrafi być asertywne
potrafi odróżniać fikcję od rzeczywistości w życiu codziennym
potrafi unikać zagrożeń życia codziennego
V.ORGANIZACJA
1.Osoby odpowiedzialne
a) za przebieg i realizację programu odpowiedzialni są: dyrektor szkoły ,wychowawcy, pedagog szkolny, pielęgniarka
b) program jest realizowany na terenie szkoły
c) program jest realizowany przez cały rok szkolny
2.Metody realizacji
-
szkolny projekt profilaktyczny - określa zadania do realizacji
-
pogadanki i prezentacje na lekcjach wychowawczych
-
działalność plastyczna
-
udzielanie pomocy osobom zagrożonym w dotarciu do odpowiednich instytucji,w których udzielana jest pomoc specjalistyczna .
-
zajęcia profilaktyczne z pedagogiem szkolnym.
-
prowadzenie pogadanek i prelekcji przez specjalistów
-
organizowanie spektakli profilaktycznych.
-
szkolny tydzień profilaktyki ( wg scenariusza)
- konkurs plastyczny
- konkurs tematyczny
-
zajęcia dla rodziców
-
wywiady w środowisku uczniowskim
-rozmowy z rodzicami
-rozmowy indywidualne z uczniem
3.ZASOBY
a) baza Szkoły Podstawowej w Ludzisku
b) nauczyciele Szkoły Podstawowej w Ludzisku
-
specjaliści zewnętrzni
VI.SZKOLNY PROJEKT PROFILAKTYCZNY
ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
lp |
Cele operacyjne |
Zadania |
Oczekiwane efekty - dziecko: |
---|---|---|---|
1 |
Potrafimy dbać o własne zdrowie |
Wdrażanie do dbania o swoje zdrowie; Poznajemy zasady zdrowego trybu życia Uczestniczymy w zabawach i grach sportowych na świeżym powietrzu. |
zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia; dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne; |
2 |
Potrafimy być bezpieczni |
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Poznajemy zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt Poznajemy zagrożenia i niebezpieczeństwa wynikające z pogody Szkodliwość lekarstw i domowych środków chemicznych Bezpieczne miejsce zabaw |
wie, komu można podawać informacje o sobie i swojej rodzinie, wie że Internet moąe być bardzo niebezpieczny orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu; rozpoznaje zagrożenia i potrafi ich unikać wie gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić; wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości, srodków ochrony roślin,nawozów); wie gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie ( droga publiczna, gospodarstwo rolne, zbiorniki wodne, lodowisko)
|
3 |
Potrafimy wezwać pomoc |
Poznajemy sposoby wzywania dla kogoś pomocy |
Dziecko potrafi wezwać pomoc w tym telefonicznie na numer 112 |
I ETAP EDUKACYJNY I-III
lp |
Cele operacyjne |
Zadania |
Oczekiwane efekty - dziecko: |
---|---|---|---|
1 |
Potrafimy dbać o własne zdrowie |
Wdrażanie dzieci do dbałości o własne zdrowie a) dbałość o prawidłową postawę ciała b) zapobieganie chorobom c) właściwie zachowanie się w sytuacji choroby Szkodliwość lekarstw i domowych środków chemicznych Szkodliwość środków chemicznych stosowanych w gospodarstwie rolnym |
dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny (osobistej i odzieży) wie że nie należy przychodzić do szkoły kiedy jest się chorym wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości, środków ochrony roślin, nawozów); |
2 |
Potrafimy dbać o własne bezpieczeństwo |
Poznajemy bezpieczne miejsca do zabaw i gier ruchowych; Wdrażanie dzieci do bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych Wdrażanie dzieci do bezpiecznego używania narzędzi i urządzeń technicznych zwłaszcza maszyn i urządzeń rolniczych |
wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego; wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) wie jak korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe. zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych zwłaszcza maszyn i urządzeń rolniczych potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, |
3 |
,,Przyjaciele dzieci” |
Poznajemy osoby i instytucje pomagające dzieciom, z adresami ,numerami telefonów i sposobem dotarcia do nich
|
zna numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji oraz ogólnopolski numer alarmowy 112. wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia. |
4 |
,,Mapa zagrożeń bezpośrednich” |
Poznajemy rodzaje zagrożeń dla młodego człowieka,potrafimy je nazwać , zdefiniować i rozpoznać: a) przemoc, agresja, niebezpieczne zwierzęta, trujące rośliny, alkohol, nikotyna,narkotyki,zły dotyk,dopalacze |
zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc; zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin, (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia |
5 |
Niebezpieczne zjawiska |
Poznajemy niebezpieczne zjawiska i ich przyczyny: a) zjawiska przyrodnicze b) przyczyny pożarów: niedopałki papierosów, wypalanie traw, zabawy zapałkami |
zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, takich jak: burza, huragan, powódź, pożar, i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia. |
6 |
Ja i mój komputer |
Zagrożenia związane z komputerem i Internetem a) szkodliwość dla zdrowia b) niebezpieczeństwa wynikające z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu, |
zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów i potrafi na nie odpowiednio zareagować stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu wie, że praca przy komputerze męczy wzrok, nadweręża kręgosłup, ogranicza kontakty społeczne,
|
7 |
Potrafimy udzielić pierwszej pomocy |
Poznajemy sposoby udzielania pierwszej pomocy |
dziecko potrafi udzielić pierwszej pomocy w przypadku omdlenia, zasłabnięcia,utraty przytomności, |
II ETAP EDUKACYJNY KLASY IV-VI
lp |
Tematyka |
Zadania |
Realizacja |
Oczekiwane efekty - dziecko: |
---|---|---|---|---|
1 |
„Szlachetne zdrowie” |
Wdrażanie dzieci do dbałości o własne zdrowie a) dbałość o prawidłową postawę ciała b) zapobieganie chorobom c) właściwie zachowanie się w sytuacji choroby d) higiena osobista i otoczenia |
godzina wychowawcza kl 5,
|
stosuje profilaktykę zdrowotną stosuje aktywne formy spędzania czasu wolnego wie jak należy postępować w przypadku choroby |
2 |
Tworzymy mapę ,,Przyjaciół dzieci” |
Poznajemy osoby i instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny. ,,Drzewo zaufania”-wymieniamy osoby którym można się zwierzyć w przypadku niepokojących sytuacji |
Zajęcia z pedagogiem szkolnym kl.4 |
zna osoby i instytucje pomagające dzieciom z adresami ,numerami telefonów i sposobem dotarcia do nich |
3 |
Substancje szkodliwe i ich wpływ na organizm człowieka, |
Skutki używania środków psychoaktywnych,nadużywania leków oraz innych nałogów,
|
godzina wychowawcza kl 5,
|
potrafi rozpoznać i zdefiniować zagrożenia: alkohol,nikotyna, narkotyki, leki, dopalacze,
|
|
My też możemy być ukarani |
Odpowiedzialność małoletniego wobec prawa: a) naruszenie nietykalności cielesnej, b)kradzieże c)uszkodzenie, zniszczenie mienia (np. graffiti) d)ubliżanie, groźby karalne |
godzina wychowawcza kl 6 |
Wie, że nie jest bezkarne mimo młodego wieku. Rozumie, że za zachowania niezgodne z prawem będzie ponosił konsekwencje. |
4 |
Czy komputer może być groźny? |
Poznajemy zagrożenia związane z grami komputerowymi i Internetem Portale społecznościowe - niebezpieczeństwa wynikające z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu, Erotyka i pornografia |
godzina wychowawcza kl 5,
|
potrafi odpowiedzialnie i bezpiecznie korzystać z komputera odróżnia fikcję od rzeczywistości w grach komputerowych |
5 |
Nie dajmy sobą manipulować |
Przygotowanie do odbioru informacji rozpowszechnianych przez media. Stronniczośćprzekazu medialnego Jawne i niejawne funkcje środków informacyjnych |
godzina wychowawcza kl 4 (Reklamy zachętą do zakupów),
godzina wychowawcza kl 6 (Manipulowanie opinią publiczną) |
potrafi świadomie i odpowiedzialnie korzystać z telewizji i prasy odróżnia fikcję od rzeczywistości w przekazach medialnych. |
6 |
Czy warto mówić NIE? |
Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa; postawy asertywne. Uczymy się wyrażać własne zdanie Używanie komunikatu „NIE” Namawianie i presja ze strony innych |
godzina wychowawcza kl 6, |
potrafi być asertywne, wie że dziecko nie jest bezbronne odróżnia ,,propozycję do przyjęcia „ od propozycji nie do przyjęcia” potrafi używać komunikatu JA w sytuacjach trudnych |
7 |
Reagowanie na przemoc - nauka interwencji |
Udzielanie sobie pomocy, współpraca w grupie, empatia. Przeciwdziałanie wykluczeniu z grupy rówieśniczej. Rozpoznawanie ofiary i sprawcy a) przemoc b) agresja |
godzina wychowawcza kl 4, godzina wychowawcza kl 6, |
potrafi rozpoznać przypadki przemocy wobec siebie oraz innych rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje
|
8 |
Każdy konflikt można rozwiązać |
Mediacja Negocjacja jako sposób rozwiązywania problemów -uczenie dzieci mediacji - pojęcie zadośćuczynienia -uczenie umiejętności wybaczania sobie nawzajem Kontrakt jako element rozwiązania konfliktu |
godzina wychowawcza kl 5, W sytuacjach potrzebnych |
przyswaja sobie metody i techniki mediacyjnego i negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
|
9 |
Dobre i złe sekrety |
Uczymy się rozpoznawać dobre sekrety( sprawiają dziecku przyjemność i można się bez lęku podzielić z innymi) Uczymy się rozpoznawać złe sekrety (trzyma się je ze strachu lub wstydu z obawy ukarania, ośmieszenia, poniżenia) Molestowanie i wykorzystywanie seksualne, przypadki nierządu wśród nieletnich. |
godzina wychowawcza kl 6 |
potrafi odróżnić jedne od drugich wie komu można się zwierzyć ze złego, bolesnego sekretu wie co to jest zły dotyk wie do kogo może zwrócić się o pomoc |
10 |
Jestem bezpieczny w domu i na drodze |
Maszyny, instalacje oraz urządzenia gospodarstwa domowego; Bezpieczeństwo w gospodarstwie rolnym;
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym |
godzina wychowawcza kl 5
co roku -dojazdy, -Bezpieczne wakacje, -Bezpieczne ferie karta rowerowa-kl 4 |
potrafi bezpiecznie postępować w środowisku technicznym. porusza się bezpiecznie w ruchu drogowym jako pieszy, pasażer i rowerzysta |
11 |
Zagrożenia cywilizacyjne |
Poznawanie zagrożeńcywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności właściwego zachowania wobec nich.
|
godzina wychowawcza kl 5, |
wie jak się zachować w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi, toksycznymi, łatwo palnymi, wybuchowymi, niewybuchami i niewypałami. |
12 |
Niebezpieczne zjawiska naturalne |
Ochrona przed zagrożeniami naturalnymi (powodzią, pożarem, burzą,huraganem, mrozem, słońcem). |
godzina wychowawcza kl 4, co roku - Bezpieczne wakacje, Bezpieczne ferie |
zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, takich jak: burza, huragan, powódź, pożar,mróz i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia. |
13 |
I Ty możesz uratować komuś życie |
Zasady udzielania pierwszej pomocy, telefony alarmowe |
Lekcje wychowania fizycznego |
dziecko potrafi udzielić pierwszej pomocy w przypadku omdlenia, zasłabnięcia,utraty przytomności, |
14 |
Warto się różnić -nie widzimy rzeczy, takimi jakimi są, widzimy je takimi, jakimi my jesteśmy.
|
Działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność szkoły by szkoła była miejscem wolnym od stereotypów i przemocy motywowanej uprzedzeniami.
|
Godziny wychowawcze |
Uczeń reprezentuje postawę równościową osoby doświadczającej nierównego traktowania, jak też w sytuacji świadka dyskryminacji oraz osoby dyskryminującej. przeciwdziałanie dyskryminacji oraz przemocy,
|
VII. EWALUACJA
1.Szkolny Program Profilaktyki (SPP) jest poddawany ewaluacji raz w roku szkolnym.
2.Wnioski o jego modyfikację składać mogą:dyrektor,nauczyciele ,rodzice oraz uczniowie.